W 1975 roku płoccy miłośnicy muzyki postanowili pójść śladem przyjaciół teatru i powołać stały, profesjonalny zespół orkiestrowy. Nie przypuszczali wówczas, jak wyboista droga przed nimi. Każdy kolejny etap rozwoju artystycznego i organizacyjnego Płockiej Orkiestry Symfonicznej okupiony został niewiarygodną wręcz determinacją jej liderów.

 

Podejmowanie decyzji strategicznych w Płocku zawsze rodzi się z krzykiem. Nie przynosi chluby: 30 lat czekania na wiadukt kolejowy na Piłsudskiego, chochole tańce z lokalizacją drugiego mostu bez dróg dojazdowych, precedensowe pozbawienie mieszkańców dostępu do kina, żenujące warunki blaszanej hali dla szczypiorniaka, opóźnianie zgód na powstanie galerii handlowych, niewytłumaczalne komunikacyjne odcięcie od dużych ośrodków, zadyszka decyzyjna i oglądanie się na innych.

 

Przedwyborcze ożywienie wokół siedziby ewentualnej Filharmonii Płockiej, nowej sali koncertowej, nie dziwi, gdyż jest to wołanie powtórzone. Nowością i wstępnym, ale nieprzesądzonym w żaden sposób sukcesem dyrektora Adama Mieczykowskiego jest fakt, że dyskusja tocząca się dotychczas pod hasłem „czy” zmieniła się w zapytanie „gdzie i za ile?”. Skąd ta zmiana? Czyżby wystawienie „Hitów Buffo”, gdzie siedem tysięcy ludzi zobaczyło w Orlen Arenie, jak oni grają, otworzyło uszy tych, którzy muzykę lubią, ale nie mają czasu jej słuchać?

 

Apel o poważne potraktowanie Płockiej Orkiestry Symfonicznej, która jako jedyna w Polsce tego typu instytucja nie ma swojej sceny, zaplecza, stałej sali prób, zbiegł się w czasie z jubileuszem pracy artystycznej i pedagogicznej Hanny Witt-Paszty, bohaterki walki o muzyczny krajobraz Płocka. Oprócz życzeń zdrowia Płocczanka Roku 2011 chętnie zapewne usłyszy jednoznaczną deklarację spełniającą marzenie o domu muzyki z warunkami pracy godnymi XXI wieku i miasta leżącego na rurociągach naftowych.

 

Powtórzę zdania sprzed dwóch lat. Szkoły muzyczne w Płocku i w Gostyninie, praca chórów, działalność edukacyjna klubów, kół i ognisk kilku powiatów składają się na wykształcenie wymagającego słuchacza, który zasługuje, nie mniej niż kibic sportowy, na godne miejsce dla swojej pasji.

 

Refreny najlepiej sprawdzają się w przebojach muzycznych. W realizacji wizji wolę posłuchać kolejnych zwrotek pieśni o krzewieniu kultury wśród płocczan. Słucham z uwagą, niecierpliwością i niepokojem, co dalej zagramy, zaśpiewamy, zagadamy.

 

Jarosław Wanecki, lekarz, prezes Płockiego Towarzystwa Przyjaciół Teatru

 

Gazeta Wyborcza Płock

W piątek 20 kwietnia o 19.00 w sali koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej w Płocku odbędzie się koncert z okazji osiemdziesiątych urodzin Hanny Witt-Paszty.

 

Hanna Witt-Paszta urodziła się w Wieluniu, Liceum Muzyczne i Akademię Muzyczną (w klasie fortepianu) ukończyła w Katowicach. W Płocku mieszka od 1973 r. W trakcie studiów uczestniczyła z powodzeniem w wielu konkursach pianistycznych. Po zakończeniu edukacji muzycznej organizowała szkolnictwo artystyczne w Wieluniu, a od 1973 roku była nauczycielem w klasie fortepianu w Państwowej Szkole Muzycznej pierwszego i drugiego stopnia w Płocku. Wychowała wielu płockich muzyków i obecnych pedagogów.

 

Jako dyrektor Płockiej Orkiestry Symfonicznej zdołała przeprowadzić ją przez niezwykle ciężkie lata 90. XX wieku, gdy Rada Miasta zastanawiała się bardzo poważnie nad jej likwidacją. Jako kurator parafii ewangelickiej doprowadziła do wybudowania kaplicy przy ul. Kazimierza Wielkiego. Dzięki jej staraniom możliwe było wydanie reprintu „Ewangelii wg św. Mateusza" z 1551 r., pierwszego tłumaczenia z oryginału greckiego przez Stanisława Murzynowskiego. Uhonorowana została za to tytułem Płocczanina Roku 2011, przyznanym jej dzięki głosom mieszkańców Płocka. Była inicjatorką kontaktów z niemieckim Darmstadt i amerykańskim Fort Wayne, będącymi miastami partnerskimi Płocka. Uhonorowana medalem za współpracę miedzy narodami.

 

Wykonawcy jubileuszowego koncertu:

 

Edward Bogdan – absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Płocku w klasie fortepianu prof. Hanny Witt-Paszty oraz w klasie trąbki prof. Włodzimierza Pikały. Absolwent białostockiej filii Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Pianista i aranżer teatralny. Współpracował między innymi z Wojciechem Siemionem, Jerzym Zelnikiem, Jerzym Derflem, Januszem Tylmanem, Tomaszem Stockingerem, Janem. Pietrzakiem i Adamem Hanuszkiewiczem. Pedagog, nauczyciel dyplomowany PSM w Płocku. Prowadził Szkolną Orkiestrę Symfoniczną PSM I i II st. w Płocku. Pasjonat, wychowawca wielu młodych muzyków, nauczycieli w różnych placówkach kulturalno-oświatowych.

 

Klaudiusz Ciepliński – absolwent PSM I stopnia w Płocku w klasie fortepianu Joanny Nycz. Uczeń klasy fortepianu Pani Hanny Witt-Paszty PSM II stopnia w Płocku. Absolwent Akademii Medycznej w Gdańsku. Doktor nauk medycznych, specjalista położnictwa i ginekologii, specjalista endokrynologii ginekologicznej i rozrodczości.

 

Beata Ludwicka uczyła się w klasie fortepianu Ewy Płodowskiej i Janiny Burakowskiej. Szkołę Muzyczną II stopnia ukończyła dzięki zaangażowaniu Hanny Witt-Paszty. Studiowała w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy i Łodzi. Jest dyplomowanym nauczycielem fortepianu, pianistką, akompaniatorem w klasach konkursowych fletu, klarnetu, trąbki i skrzypiec.

 

Anna Majewska ukończyła PSM II stopnia w klasie fortepianu pod kierunkiem Hanny Witt-Paszty i w klasie śpiewu solowego u Jana Wengrzika. Po studiach rozpoczęła pracę w szkole muzycznej w Płocku. Pracuje jako nauczyciel fortepianu dodatkowego, obowiązkowego oraz akompaniator.

 

Wojciech Michalski ukończył PSM II stopnia w klasie fortepianu Hanny Witt-Paszty. Absolwent Akademii Medycznej w Warszawie jest lekarzem, specjalistą onkologii klinicznej, certyfikowanym specjalistą Europejskiego Towarzystwa Onkologii Medycznej.

 

Maria Mieczykowska ukończyła PSM I i II stopnia w klasie fortepianu Hanny Witt-Paszty i Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie. Pracuje jako akompaniator w OSM I stopnia oraz PSM I i II stopnia w Płocku. Tworzy duet z synem – młodym skrzypkiem Wiktorem Mieczykowskim z którym odnosi sukcesy w kraju i poza granicami.

 

Piotr Radomski naukę w PSM rozpoczął jako siedmiolatek. W PSM II stopnia trafił pod skrzydła Hanny Witt-Paszty. Później został prawnikiem, ale zamiłowanie do gry i komponowania pozostało mu do dzisiaj.

 

Tadeusz Trojanowski edukację muzyczną rozpoczął w Ciechanowie, a kontynuował w Płocku i Łodzi oraz w Warszawie, gdzie ukończył studia muzyczne. Jest autorem ponad 300 utworów (od dzieł oratoryjnych przez instrumentalne do drobnych form instrumentalnych i pieśni). Jego kompozycje wykonywane były m. in. w Niemczech, Włoszech, Słowacji, Rosji, Norwegii, Meksyku, Australii, USA i Japonii. Koncertuje jako pianista w kraju i za granicą.

 

Mariusz Tytman ukończył PSM II stopnia w klasie fortepianu Hanny Witt-Paszty. Studia pianistyczne odbył w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Po studiach podjął pracę pedagogiczną w PSM Płocku, którą kontynuuje do chwili obecnej. Wieloletni wicedyrektor i kierownik sekcji fortepianu PSM w Płocku. Prowadzi też klasę fortepianu w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Wychowawca wielu laureatów ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych. Większość jego absolwentów kontynuowało edukację pianistyczną na polskich i zagranicznych studiach muzycznych.

 

Płocką Orkiestrę Symfoniczną poprowadzi Janusz Przybylski, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Łodzi.

 

Program koncertu:

Aram Chaczaturian – Suita z baletu Maskarada

Ludwig van Beethoven – IV Koncert fortepianowy G-dur

Antonin Dvořák – Tańce słowiańskie

Fryderyk Chopin – Mazurek a-moll

Felix Mendelssohn-Bartholdy – Duetto As-dur

Tadeusz Trojanowski – Mazurek a-moll dedykowany Pani Hannie Witt-Pasztowej

Tadeusz Trojanowski – Mazurek a-moll

Johannes Brahms – Taniec węgierski fis-moll nr 5

Sergiusz Rachmaninow – Walc A-Dur

 

Tomasz Paszkiewicz / eplock.pl

Uchwała TP

Tematyczne linki do artykułów prasowych:

http://plock.wyborcza.pl/plock/7,35681,23282732,kolejny-glos-za-budowa-sali-koncertowej-w-plocku-tym-razem.html

http://petronews.pl/dwie-nadzwyczajne-sesje-radnych-podyskutuja-o-sporcie-i-filharmonii/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook

 

Zapraszamy na Nadzwyczajną Sesję Rady Miasta Płocka, która odbędzie się 23 kwietnia 2018 o godz: 18:00 (poniedziałek) w sali posiedzeń Rady ( I piętro), pl. Stary Rynek 1.

Państwa głos ma znaczenie. Zachęcamy do dyskusji ws. budowy Filharmonii dla Płocka!

Pełna sala na obydwu spektaklach “Hity Buffo” świadczy najlepiej o tym, że zaproszenie przez PKN ORLEN artystów Teatru BUFFO to był zdecydowanie strzał w dziesiątkę! Dla nas najmilsze były słowa czytelniczki, która, dzięki życzliwości koncernu, otrzymała bilety dla swoich rodziców.

 

7 kwietnia o godzinie 16 i 20 płocki koncern zaprosił na muzyczny spektakl “Hity Buffo”, na który składały się najlepsze piosenki z cyklu widowisk artystycznych pt. „Wieczory w Buffo”. Bilety były dofinansowane przez PKN ORLEN, dzięki czemu można je było kupić w bardzo atrakcyjnej cenie.

 

Na scenie wystąpił m.in. Janusz Józefowicz, autor scenariusza oraz choreografii spektaklu, Natasza Urbańska – piosenkarka, tancerka, aktorka filmowa, telewizyjna i teatralno-musicalowa oraz odpowiedzialny za opracowanie i kierownictwo muzyczne, znakomity kompozytor i dyrygent Janusz Stokłosa, a także artyści Studio Buffo oraz Jerzy Grzechnik, Maria Tyszkiewicz, Natalia Kujawa, Natalia Srokocz, Mateusz Jakubiec, Katarzyna Granecka, Mariola Napieralska, Dominik Ochociński. Artystom towarzyszyli świetni muzycy z Płockiej Orkiestry Symfonicznej.

 

Podczas blisko dwugodzinnego koncertu, widzowie usłyszeli takie utwory, jak: „Bohemian rapsody”, „Byłam różą”, „Prawy do lewego” czy “Biełyje rozy”.

 

Przed spektaklem napisała do nas czytelniczka z prośbą o pomoc w uzyskaniu biletu dla jej rodziców. Było ich marzeniem, żeby obejrzeć przedstawienie razem, ale udało im się zdobyć tylko jeden bilet… Poprosiliśmy PKN ORLEN o pomoc – nasze bilety rozdaliśmy już w konkursie. Udało się! Dzięki życzliwości koncernu, rodzice naszej czytelniczki mogli wybrać się na “Hity Buffo”. Dzisiaj otrzymaliśmy e-mail: “W imieniu rodziców chciałam Państwu z całego serca podziękować za bilety na Hity Buffo. Rodzice po obejrzeniu hitów popłakali się ze wzruszenia. Gdyby nie Państwa dobre serce i chęć pomocy, na pewno nie zobaczyliby tego koncertu. Jeszcze raz serdecznie Państwu dziękujemy”. My również dziękujemy za pomoc :)

 

Występ Teatru Buffo to z pewnością jedna z największych inicjatyw realizowanych w bieżącym roku przez PKN ORLEN w ramach działań zaplanowanych przez Koncern pod hasłem „ORLEN dla Płocka – kultura z pasją”.

 

Agnieszka Stachurska / PetroNews.pl

W sobotę w Orlen Arenie wystąpili artyści Teatru Buffo. Publiczność usłyszała hity z wieczoru latynoskiego, a także piosenki rosyjskie, hity anglojęzyczne oraz wariacje na temat klimatów bałkańskich.

 

Muzyczne widowisko oparte było na cyklu „Wieczory w Buffo”, z którego wybrano najbardziej znane i lubiane utwory: „Byłam różą”, „Prawy do lewego”, "Biełyje rozy", "Simple The Best", „Mambo Italiano”, „Fra di nori”, „Time to say goodbay”, „Be Italian”, „Bohemian rapsody”, „She bangs” czy „Strange”.

 

Największymi gwiazdami przedstawienia byli oczywiście Natasza Urbańska i Janusz Józefowicz oraz kompozytor i dyrygent Janusz Stokłosa odpowiedzialny za opracowanie i kierownictwo muzyczne.

 

Swój talent przed płocką publicznością zaprezentowali także artyści Studia Buffo: Jerzy Grzechnik, Maria Tyszkiewicz, Natalia Kujawa, Natalia Srokocz, Mateusz Jakubiec, Katarzyna Granecka, Mariola Napieralska i Dominik Ochociński.

 

Artystom towarzyszyła Płocka Orkiestra Symfoniczna.

 

A.B / Portal Płock

Jubileusz odbędzie się w piątek 20 kwietnia w Państwowej Szkole Muzycznej w Płocku. Okazją są 80. urodziny byłej dyrektor Płockiej Orkiestry Symfonicznej.

 

Hanna Witt-Paszta jest co prawda płocczanką od 1973 r. (pochodzi z Wielunia), ale to z Płockiem właśnie związała swoje życie i wiele dla miasta zrobiła. Ukończyła Akademię Muzyczną w Katowicach. Począwszy od lat 70. przez ćwierćwiecze uczyła w Państwowej Szkole Muzycznej w Płocku w klasie fortepianu. W 1990 r. została dyrektorką Płockiej Orkiestry Kameralnej i to za jej kadencji orkiestra przekształciła się w symfoniczną. Hanna Witt-Paszta wielokrotnie wspominała, z jakimi trzeba się było borykać problemami...

 

Ale nie tylko ta działalność kojarzy się z jubilatką. To ona była kuratorem parafii ewangelicko-augsburskiej, zbudowała kaplicę przy ul. Kazimierza Wielkiego, doprowadziła do wydania reprintu „Ewangelii wg św. Mateusza” z 1551 r., przetłumaczonej przez Stanisława Murzynowskiego. A także była płocką radną w demokratycznej już Polsce oraz to dzięki niej 30 lat temu Płock uczył się esperanto – języka, którym się zachwyciła i którego nauczyła błyskawicznie.

 

Ewelina Stefańska / Gazeta Wyborcza Płock

Tadeusz Trojanowski skomponował na ten wieczór mazurka. Maria Mieczykowska z Edwardem Bogdanem na cztery ręce zagrają walca Brahmsa. Wystąpią lekarze: Wojciech Michalski i Klaudiusz Ciepliński, prawnik Piotr Radomski i pianista Mariusz Tytman. Płocka Orkiestra Symfoniczna pod batutą Janusza Przybylskiego zaprasza na wyjątkowy koncert (20 kwietnia o godz. 19.00), którego adresatką będzie znakomita nauczycielka muzyki, wcześniej dyrektorka POS Hanna Witt- Paszta. Jubilatkę usłyszymy w drugiej części IV Koncertu fortepianowego G-dur op. 58 cz. II Beethovena.

 

Urodziła się w Wieluniu. Jest absolwentką Akademii Muzycznej w Katowicach. Do Płocka przyjechała wraz z mężem lekarzem-ginekologiem. Przez wiele lat pracowała jako nauczycielka w klasie fortepianu Państwowej Szkoły Muzycznej. Była inicjatorką utworzenia w Płocku orkiestry kameralnej i przez prawie dziesięć lat jej dyrektorką. Melomani pamiętają, że przed koncertami, które odbywały się jeszcze na scenie teatru płockiego, prowadziła interesujące gawędy o muzyce.

 

W 1989 roku została przewodniczącą Komisji Kultury, Oświaty i Sportu w Radzie Miasta. W 2011 roku odebrała tytuł Płocczanki Roku. Była także przewodniczącą płockiego Stowarzyszenia Miast Siostrzanych. Zainicjowała kontakty z niemieckim Darmstadt i amerykańskim Fort Wayne, które teraz są miastami partnerskimi Płocka. Jej staraniem powstała kaplica dla parafii ewangelicko-augsburskiej. – Pomysł koncertu wyszedł od Orkiestry. Już przed dziesięcioma laty otrzymałam kwiaty z okazji urodzin. Moi uczniowie i dyrektor Adam Mieczykowski nalegali, żebym zgodziła się na benefis. Zrobiłam to z przyjemnością, ponieważ największą radość sprawia mi słuchanie swoich uczniów – mówi Hanna Witt-Paszta.

 

Wykonawcami koncertu będą: Hanna Witt-Paszta, Mariusz Tytman, Wojciech Michalski, Tadeusz Trojanowski, Beata Ludwicka, Maria Mieczykowska, Anna Majewska, Edward Bogdan, Klaudiusz Ciepliński, Piotr Radomski. Usłyszymy: Suitę z baletu Maskarada A. Chaczaturiana, IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58 cz. II Beethovena, Tańce słowiańskie op. 46 Dvořáka, kompozycje F. Chopina, F. Mendelssohna-Bartholdy’ego, J. Brahmsa, S. Rachmaninowa i T. Trojanowskiego.

 

Bilety kosztują 30 zł.

 

Lena Szatkowska / Tygodnik płocki

Mieszkam w Płocku już ponad ćwierć wieku i przez ten czas nauczyłem się myśleć, że to moje miasto. Śledzę teraz informacje o tym, że ma powstać filharmonia, a raczej sala koncertowa. Można by z ulgą odetchnąć: nareszcie! Ale ja czuję raczej niepokój.

 

Obawiam się, że znów wszystko utonie w sporach, gdzie taki obiekt ma być zbudowany, czy ma być na tyle czy na tyle miejsc. A na koniec i tak okaże się, że jak zwykle nie ma pieniędzy i zamiast sali znów będzie wielkie NIC.

 

O ile mi wiadomo, wszyscy, a na pewno zdecydowana większość mieszkańców Płocka jest zdania, że sala taka jest nam potrzebna. Myślmy więc o niej poważnie. Zgadzam się z dyrektorem Płockiej Orkiestry Symfonicznej, że powinna stać się ikoną miasta. Jeśli pójdziemy drogą oszczędności, to grozi nam, że powstanie – jeśli powstanie – gmach nijaki, po prostu kolejny, może trochę większy budynek.

 

Uważam, że władze powinny ogłosić duży konkurs na koncepcję i projekt filharmonii w Płocku. Nie – lokalny, ale nawet międzynarodowy. Tak żeby zwiększyć spektrum, pozyskać jak najlepsze, najbardziej unikalne pomysły. Żeby nie powstało coś, czym już się szczycą inni, ale by nasza sala miała walor niepowtarzalności i oczywiście żeby była naprawdę piękna.

 

Nie wolno myśleć w kategoriach: „Jesteśmy w sumie małym miastem, nas na to nie stać, trzeba oszczędnie, po gospodarsku”.

 

Przecież wydane na salę nawet duże pieniądze trzeba także traktować jako inwestycję w promocję Płocka. A i nam samym potrzeba obiektu, który powodowałby dumę z tego, że jest on właśnie w naszym mieście.

 

Marcin Lisowski / Gazeta Wyborcza Płock

 Sponsorzy
43. Sezonu Artystycznego

Sala koncertowa

Państwowa Szkoła Muzyczna I i II st.
im. Karola Szymanowskiego w Płocku
ul. Kolegialna 23
09-402 Płock

Zobacz na mapie

Biuro koncertowe

Dariusz Ciesielski - Kierownik
dariusz.ciesielski@orkiestraplock.pl

Anna Gruszczyńska - Kierownik Orkiestry
orkiestra@orkiestraplock.pl
tel.: +48 603 160 245

Ilona Matusiak
biurokoncertowe@orkiestraplock.pl
tel.: +48 24 364 10 86

Kasa biletowa

Małgorzata Jaworska
ul. Bielska 9/11
(parter, wejście od głównej ulicy)
09-400 Płock
bilety@orkiestraplock.pl
tel. +48 24 364 10 85

Zobacz na mapie

Godziny otwarcia:
Poniedziałek 10:00 - 17:00
Wtorek 10:00 - 15:30
Środa 10:00 - 15:30
Czwartek 10:00 - 17:00
Piątek 10:00 - 15:00
Patroni medialni

Miejska instytucja kultury finansowana z budżetu miasta Płocka 

Wszelkie prawa zastrzeżone © Płocka Orkiestra Symfoniczna  |  Realizacja: Hedea.pl

FacebookYoutubeBip

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w pamięci Twojego urządzenia. Zobacz szczegółowe informacje jak zarządzać plikami cookies. Polityka plików cookies.